Mogelijke uitbreiding zondagopenstelling van winkels in Zeist

woensdag 12 juni 2013 21:36

Het College van B&W in Zeist heeft de zondagopenstelling van de winkels weer op de agenda gezet. Op 27 mei heeft de Eerste Kamer ingestemd met het voorstel dat de gemeenten zelf kunnen bepalen of winkels op zondag open zijn of niet. De gemeente Zeist heeft besloten een internetpeiling te houden naar de behoefte van zowel ondernemers als inwoners naar een verruiming van de zondagopenstelling. Inmiddels zijn de supermarkten in Zeist (op de MCD na) al een lobby gestart om op alle zondagen open te mogen.

In het verleden is gebleken dat fracties in de raad erg gevoelig zijn voor een hoge respons van inwoners van Zeist. Belangrijk dus om de enquête in te vullen, zeker omdat de inwoners van Zeist zich in het verleden massaal tegen (verdere) zondagopenstelling hebben uitgesproken.

Uw stem is dus belangrijk! Wilt u ook dat de winkels in Zeist niet alle zondagen open gaan? Vul dan de enquête in via http://www.zeist.nl/koopzondagen

Argumenten:

• Het is voor de samenleving goed om een collectieve rustdag te hebben
  • Kleine winkeliers worden voor een onmogelijke keus gezet. Gaan ze open ten koste van gezin en van hoge kosten (personeel bij kleine zelfstandigen is gemiddeld duurder) of blijven ze dicht en  missen ze omzet?
  • Winkelaanbod verschraalt omdat kleine unieke winkels concurrentie van landelijke filiaalbedrijven niet meer aankunnen
  • Zondag wordt steeds meer gewone werkdag. De vakbonden CNV en FNV signaleren de trend dat niet willen werken op zondag betekent dat een werknemer zijn baan kan verliezen
  • Zondagopenstelling zorgt voor verplicht werk in andere sectoren zoals gemeentepersoneel (schoonmaak, parkeerwachten) en extra inzet openbaar vervoer.
  • Een groot deel van de samenleving, zowel winkeliers als consument, heeft geen behoefte aan extra openstelling. Het is geen gelopen race!

Laat uw stem horen!

Reacties op 'Mogelijke uitbreiding zondagopenstelling van winkels in Zeist'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2013 > juni