Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Update coalitieonderhandelingen

Goede gesprekken

Graag praten we u even bij over de voortgang van de coalitieonderhandelingen. Vrijdag 13 mei hebben we met de 4 partijen een hele dag bezig gehouden met de thema's die voor de komende 4 jaar belangrijk zijn. Uiteraard zijn dit de bekende thema's zoals duurzaamheid, wonen, zorg enz. Maar hoe gaan we die invullen, welke prioriteiten zijn er en hoe concreet wil je worden? Allemaal onderwerpen waarover we gesproken hebben.

Vervolgens heeft ieder lid (er zijn 8 leden, 2 van iedere partij) een thema verder uitgewerkt. Deze uitwerkingen zijn vervolgens in een aantal sessies besproken en geconcretiseerd. Het coalitieakkoord krijgt steeds meer vorm.

Het zijn intensieve en constructieve bijeenkomsten die in een prima sfeer verlopen. En dat is belangrijk want er moet natuurlijk ook een bepaalde chemie ontstaan tussen de partijen.

Coalitieakkoord op hoofdlijnen

Door de informateur is meegegeven dat vrijwel alle partijen een coalitieakkoord op hoofdlijnen willen. Maar wat houdt dat nu in?

Eerlijk gezegd is het wel wat zoeken naar wat een coalitieakkoord op hoofdlijnen is. Duidelijk is dat het geen akkoord is waarin exact beschreven wordt wat er gedaan gaat worden en dat er voor ideeen van andere partijen of inwoners geen ruimte meer is. Daarnaast moet het niet zo vaag zijn dat je de eigen identieit en verkiezingsbeloften van partijen er niet in terug ziet. Het is dus best lastig om hiervoor de goede woorden te vinden.

We hopen dat het uiteindelijk een akkoord wordt waarin u zich herkent. Waarin zorg voor de naaste en de schepping een prominente plaats innemen. Maar ook een akkoord waarin andere partijen en inwoners ruimte hebben om ideeën aan te dragen.

Komende dagen/weken

Er zijn nu nog twee bijeenkomsten gepland. We hopen in die twee bijeenkomsten een aantal zaken definitief af te ronden. Of we er dan al helemaal uit zijn? Dat durven we niet te zeggen.

Daarna volgt nog de verdeling van de portefeuilles over de partijen en de keuze van de wethouderskandidaten. Deze kan nog beïnvloed worden door de uiteindelijke portefeuille verdeling.

Gebed, meeleven, steun..........

We zijn enorm dankbaar en blij te weten dat er zoveel mensen met de fractie meeleven. Schroom niet ons aan te spreken want de belangstelling doet ons goed. Wij vragen ook om uw gebed om wijsheid tijdens de onderhandelingen.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts