Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief maart 2019

Verkiezingen Provincie Utrecht

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. U kunt op de provinciale website van de ChristenUnie en de website van de SGP meer te weten komen over de standpunten en ideeën van de verschillende partijen. Wij hopen dat al onze leden zullen gaan stemmen!

Wethouder Wouter Catsburg

Zo ongeveer een jaar geleden waren de gemeenteraadsverkiezingen. Samen met veel enthousiaste leden zat een periode van hard werken aan het programma en het intensief campagne voeren er op. Ik zag uit naar de periode daarna, even rust want tijdens de coalitieonderhandeling ligt het politieke leven voor een raadslid een beetje stil. Het werd anders en daar ben ik iedere dag nog dankbaar voor. Het is zo mooi om dit werk als wethouder te mogen doen. Hoe een werkweek er ongeveer uitziet?

De week begint meestal gelijk in de hoogste versnelling. De meeste bijpraatsessies met ambtenaren zijn op deze dag gepland. Die gaan dan over verkeer, groen, klimaat, informatieveiligheid, Zeist-West (wijkwethouder), meestal zo’n 7 a 8 afspraken. Dinsdag zitten we als college bij elkaar om besluiten te nemen over collegevoorstellen uit de diverse portefeuilles. Deze dag gebruiken we ook om als college werkbezoeken af te leggen. Bijvoorbeeld naar de redactie van het AD, naar Austerlitz, project Utrechtseweg of een bedrijfsbezoek. Eén keer in de maand is het U10 woensdag. Met 10 tot 16 Utrechtse gemeenten heb ik dan overleg over regionale zaken zoals mobiliteit, de klimaatopgave en water. Op woensdagen zij ook de bestuursvergaderingen van de RMN (huisvuilophaal) en de AVU (afvalverwerking).

Donderdagen zijn altijd heel divers, werkbezoeken, gespreken met inwoners, belangengroepen of partners van de gemeente. Vrijdagen zijn, over het algemeen wat rustiger wat afspraken betreft. Deze dag gebruik ik vooral voor het bijwerken van de mail en het nodige leeswerk. Als er tijd is bereid ik vast de college stukken voor de volgende dinsdag voor. Lukt dat niet, dan gebeurt dat in het weekend. Op zaterdag zijn er af en toe verplichtingen. In februari heb ik bijvoorbeeld 3 zaterdagen in het informatiecentrum over het verkeer gestaan en werd ik door D66 uitgenodigd om een rapport over fietsknelpunten in ontvangst te nemen. De zondag is (uiteraard) rustdag. Een zegen om alles even achter je te laten en gevoed te worden in de kerkdienst. In de middag probeer ik, zo vaak als mogelijk, een fietstocht te maken, op de racefiets of mountainbike. Zo start ik graag de week, geestelijk en fysiek weer opgeladen!

Verkeersplan Centrum

Het zal u vast niet ontgaan zijn dat in de afgelopen maanden het verkeersplan in het centrum is ingegaan, met als doel het centrum autoluwer te maken. Tijdens de verschillende raadsvergaderingen in de afgelopen tijd is er de nodige aandacht aan besteed. Er zijn bewoners en ondernemers die zich zorgen maken over de bereikbaarheid. Daarnaast merken we dat het een aantal weken heeft geduurd voordat men gewend was aan de nieuwe routes. De ChristenUnie/SGP fractie heeft een motie gesteund om de ondernemers uit het centrum de ruimte te geven om een marketingcampagne op te zetten om Zeist na de commotie weer goed op de kaart te zetten. De ChristenUnie/SGP zal zich steeds hard blijven maken voor een toegankelijk en bruisend centrum in Zeist.

Vanuit de fractie

Tijdens de raadsvergadering van 12 maart heeft de ChristenUnie/SGP fractie een motie ingediend om de ondergrondse afvalcontainers te 'vergroenen'. Zo willen wij dat de containers met bloemen en planten een fleurige uitstraling krijgen. De motie werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad!

Maaltijd van Zeist

Op 14 maart heeft de gemeenteraad een bijeenkomst gehad over de Maaltijd van Zeist. Dit is een initiatief van de huidige coalitie om samen met inwoners te komen tot een uitvoeringsprogramma voor de komende vier jaar. In oktober 2018 is een week uitgetrokken om deze gesprekken te voeren met de maaltijd als metafoor van ontmoeting. U kunt het receptenboek en de specifieke plannen die daaruit volgen, op de website van de gemeente Zeist vinden.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts