Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Wij wensen u een fijne zomer toe!

De afgelopen raadsvergadering

Regenboogagenda
De regenboogagenda, die is opgesteld door de jongerenraad en wethouder Laura Hoogstraten (GroenLinks), is behandeld en door de raad goedgekeurd. Dat betekent dat er ondere andere een regenboogzebrapad in Zeist komt en dat er op school aandacht komt voor mensen die uit de LHBTIQ+-groep. De ChristenUnie/SGP was één van de weinige partijen die kritisch was over het voorstel. U kunt onze bijdrage tijdens het debat hier bekijken en de stemverklaring van onze fractie tijdens de raadsvergadering hier terugkijken.

Meldpunt 5G stralingsklachten
Door een aantal partijen uit de gemeenteraad is een initiatiefvoorstel ingediend om tegemoet te komen aan de zorgen en klachten die worden ervaren door een aantal inwoners van Zeist. Het voorstel is om een meldpunt in te richten bij de GGD, zodat deze mensen daar met hun klachten over stralig naar toe kunnen. Onze fractie was kritisch over het bedrag (€45000) dat werd gevraagd voor het inrichten van het meldpunt. Het voorstel is uiteindelijk niet in stemming gebracht, maar wordt naar de zomer nog een keer besproken.

Wethouder Wouter Catsburg

En dan ben je opeens wethouder in crisistijd! Althans wat wij crisistijd noemen, een gezondheidscrisis met Covid-19 en een economische crisis met een opgave om fors te bezuinigen in Zeist. Dat is wel even anders dan twee jaar geleden toen ik wethouder werd. Corona kenden we nog niet en de begroting kende een fors overschot. “Dat wordt een makkie” zei een raadslid, “met zoveel geld kunnen jullie een heleboel leuke dingen doen”. We zijn er weer hard mee geconfronteerd dat wij mensen denken van alles te kunnen en te willen maar dat wij deze wereld (gelukkig!) toch niet in de hand hebben.

Toch mogen we dankbaar terug kijken op de eerste twee jaar van deze coalitie. Er is een goede samenwerking in het college en op de thema’s die belangrijk zijn voor de ChristenUnie/SGP hebben we veel bereikt. In mijn eigen portefeuille (Mobiliteit, Duurzaamheid, Openbare ruimte en ICT) kan ik veel ophangen aan een voor mij overkoepelend thema: “zorg voor de schepping”. Door over te schakelen op duurzame energiebronnen putten we de aarde minder uit, het groen wordt meer en meer op een natuurlijke wijze beheerd, afval wordt een grondstof, hemelwater verdwijnt niet meer in het riool maar wordt opgevangen en zorgt er voor dat de bodem niet verdroogt. Overal worden grote en kleine stappen gemaakt om daadwerkelijk bij te dragen aan een mooiere aarde, hoe betrekkelijk ook maar wel een opdracht die wij meegekregen hebben. Dus….. scheid uw afval goed, zaag die regenpijp door en laat het water de tuin of regenton inlopen, isoleer uw woning, wees zuinig met energie, denk serieus na over zonnepanelen, vermijd producten met onnodige verpakkingen, koop bewust en lokaal!

In de raad heeft fractievoorzitter Piet Verolme het regelmatig over: 'Meer is goed, maar genoeg is beter'. We krijgen daarmee veel instemming in de raad, maar laten we het ook in de praktijk brengen. Vanmorgen luisterde ik de podcast “Eerst dit” van de EO, IZB en radio 2. De podcast ging over de wonderbare spijziging. De predikant gaf me een nieuwe kijk op het verhaal. Jezus dankte voor de vijf broden en twee vissen. Hij dankte voor te weinig! En er kwam overvloed. Laten we zo de komende tijd ingaan dankend voor minder en daar meer mee doen.

Financiële situatie van onze gemeente

Tijdens de behandeling van de jaarrekening 2019 en van de kadernota 2021 bleek dat we als Zeist de vette jaren achter ons hebben gelaten. Een fors tekort op de begroting stelt ons voor een behoorlijke uitdaging in de komende jaren. In 2024 dienen we structureel 10 miljoen per jaar om te buigen, aan uitgaven en/of inkomsten.

Een groot deel van dit tekort wordt veroorzaakt door steeds toenemende kosten in de zorg. (Jeugdzorg en WMO). Daarnaast heeft de Corona crisis voor veel extra uitgaven gezorgd naar de inwoners van Zeist die door deze crisis in de problemen waren gekomen. Het is dus belangrijk dat er snel wordt gehandeld.

De Gemeente Zeist wil haar inwoners nadrukkelijk betrekken bij het maken van keuzes en het doen van voorstellen om het huishoudboekje weer sluitend te krijgen. Dit zal worden gerealiseerd door een uitgebreid participatieproces dat zich vooral in de maand september zal afspelen. Daar volgen later meer details over in de Zeister media. Wees u er attent op. En probeer als u kunt in de bijeenkomsten die worden georganiseerd een steentje bij te dragen. Vaak ontbreekt onze achterban bij dit soort gelegenheden, dat is jammer want velen van ons zouden daar een goede bijdrage kunnen leveren.

Sociaal domein

De afgelopen weken voor de zomervakantie heeft u er vast al het een en ander over gelezen in (bijvoorbeeld) de Nieuwsbode. Zeist kent een (groot) tekort op het sociaal domein. Het sociaal domein klinkt wat abstract, maar gaat voornamelijk om de jeugdzorg en de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

In de achterliggende jaren, zijn er taken in het sociaal domein met de zogenaamde ‘decentralisaties’  vanuit de rijksoverheid naar de gemeenten gebracht. De gedachte daarachter is, dat we als lokale gemeenten de zorg beter zouden kunnen faciliteren en dat het (ook) kostenvoordelen zou opleveren. Daarom is het budget bij de decentralisaties meteen gekort. We moeten hetzelfde doen, met minder geld. Althans, dat was de gedachte. Die blijkt niet (geheel) juist.

Inmiddels blijkt namelijk dat de zorgvraag door de loop van de jaren aanzienlijk stijgt. Als we meer zorg moeten bekostigen, stijgen de uitgaven vanzelfsprekend mee. De budgetten vanuit de rijksoverheid stijgen echter niet mee, vanwege de aanname dat het goedkoper zou kunnen. Daardoor snijdt het mes aan twee kanten, en niet in positieve zin.

Onder leiding van het college van B&W is een traject ingezet om de kosten opnieuw beheersbaar en betaalbaar te maken, terwijl iedereen wel de kwalitatieve zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Dat is nog niet zo eenvoudig. We ontkomen er niet aan om dingen anders, minder of niet meer te doen. Het is een zoektocht om dat op goede manier te doen. Daarbij staan voor ChristenUnie/SGP begrippen als naastenliefde en goede zorg voor de naaste centraal. Dat betekent ook dan van de omgeving mag worden verwacht dat zij, als dat kan, zelf zorgen voor hun naaste. Gelukkig wordt dit ook al veel gedaan!

Na de zomer praat de gemeenteraad met het college verder over de toekomst in het sociaal domein. Dat gaat in stappen. Eerst maken we de begroting richting  2021 sluitend. Daarna gaan we in het najaar (in een wat rustiger tempo) verder kijken hoe we op structurele basis binnen het beschikbare budget goed zorg kunnen leveren. Er zijn dus nog uitdagingen genoeg voor de toekomst van de zorg in Zeist.

Marcel de Jong - Buitengewoon raadslid

Inmiddels loop ik al een poosje mee, maar van het echte voorstellen in de nieuwsbrief kwam het nog niet. Hierbij dus alsnog. Half december 2019 werd ik geïnstalleerd als buitengewoon raadslid, ter vervanging van Machiel Blok. Een deel van zijn portefeuilles heb ik daarbij ook overgenomen, zoals bijvoorbeeld het sociaal domein. Die portefeuille is (zeker nu) uitdagend, daarover leest u elders in deze nieuwsbrief nog het nodige.

In het dagelijks leven werk ik als advocaat in Barneveld. Als kantoor richten we ons op ondernemers, die we adviseren en bijstaan op het ondernemingsrecht, arbeidsrecht en contractenrecht. Het leuke aan de politiek is, dat het overleg op een ander niveau wordt gevoerd. Niet op individuele gevallen, zoals in mijn werk, maar op het niveau van kaders. Dat is dus weer een heel andere dynamiek. De uitdaging in de politiek is om je enerzijds niet te verliezen in de details, maar anderzijds oog te blijven houden voor het individu. Want daar gaat het uiteindelijk om: dat de inwoners van de gemeente Zeist op een goede en prettige manier kunnen samenleven. Daarvoor hebben we ChristenUnie-SGP gelukkig ideeën genoeg!

Pieter-Jan de Jong geïnstalleerd als buitengewoon raadslid

Op 12 mei jongstleden ben ik beëdigd als buitengewoon raadslid. Ik ben vorig jaar afgestuurd in het burgerlijke recht en het leek mij mooi om als christen betrokken te zijn in de samenleving. Hierdoor ontstond de interesse om politiek actief te zijn. En waar zit de politiek dichter bij de burger dan in de gemeenteraad? Ik sta voor de ChristenUnie als sociale, duurzame en verbindende partij. Ik hoop hierdoor in combinatie met mijn ondersteunende rol aan de fractie mijn steentje te kunnen bijdragen aan de politiek in de gemeente Zeist.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts