Nieuwsbrief november 2022

Zeist
Nieuwsbrief november 2022

Goedenavond,

Energieprijzen zijn hoger dan ooit. De één heeft er weinig last van door een vast contract of laag verbruik maar voor sommige gezinnen die het al moeilijk hebben is dat een zware klap. Om mensen te helpen met de hoge energieprijzen treft de rijksoverheid meerdere maatregelen. Om inwoners in november en december tegemoet te komen krijgen alle huishoudens een korting. Volgens de rijksoverheid is het te ingewikkeld om alleen kwetsbare huishoudens te compenseren. In Zeist sluiten wij ons daarom aan bij het initiatief. Doneer je energiekorting om daarmee iedereen die zelf deze energiekorting niet echt nodig heeft die kan doneren aan een gezin dat in de knel komt. Ook verschillende hulpverlendene organisaties in Zeist slaan de handen ineen om huishoudens die het moeilijk hebben te helpen. Over beide acties lees je hieronder meer.

Het is misschien te ingewikkeld om alleen kwetsbare huishoudens te compenseren maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden een stukje gerechtigheid en solidariteit te bewerkstelligen in onze gemeente. Dat is bouwen aan bloei in superpraktische vorm. Als ChristenUnie Zeist onderschrijven we de acties daarom van harte. Laten we er met elkaar voor zorgen dat dit geld terecht komt bij mensen die het nodig hebben en dat er geen huishoudens in de kou hoeven te zitten.

Groet, Megan Verbiest

Een luistertour door de samenleving van Zeist

We hebben een mooie taak. Luisteren naar wat er speelt. Soms verhalen van dankbaarheid, een andere keer van zorg. Wat een zegen dat ze ons worden toevertrouwd. Bij sommige gesprekken flitsen de oplossingen door je hoofd en weten we het samen te regelen. Maar veelal weten we ook dat het complex is en zoeken we naar puzzelstukjes om te komen tot een zichtbare lijn. Boeiend om naar te luisteren. Ben jij bekend met organisaties of inwoners die ons bezoek op prijs stellen? Laat het ons weten.

Groet, Annet Ploeg

Neemt u even de tijd voor al onze activiteiten? Lees hier verder.

Doneer je energiekorting

ChristenUnie-SGP Zeist sluit zich aan bij de actie Doneer je energiekorting!

In november en december krijgen alle huishoudens 190 euro korting op hun energierekening. Lang niet alle huishoudens hebben die korting echt nodig om hun energierekening te betalen. Wie een vast contract heeft, met betaalbare tarieven, krijgt zo een onverwacht cadeautje van de staat. Terwijl voor andere huishoudens, die de eindjes al aan elkaar moesten knopen, die tweemaal 190 euro aardig is, maar niet genoeg om de hoge energierekening te betalen. Wij – de initiatiefnemers van de actie ‘Doneer je energiekorting – Zeist’ roepen iedereen die net als wij de korting niet nodig hebben op om de korting te doneren aan een gezin in geldnood. Dat kan door je aan te melden via bit.ly/doneer-energiekorting-zeist. We vragen aan maatschappelijke organisaties in Zeist, die één-op-één contact hebben met gezinnen, om gezinnen die de donatie goed kunnen gebruiken bij ons aan te dragen. Uiteraard alleen met instemming van deze gezinnen.

Aangemelde gezinnen ontvangen op volgorde van binnenkomst in december 2022 een donatie, zolang er donaties beschikbaar zijn. Wij kunnen dus geen garantie afgeven, maar doen ons stinkende best om voor alle aanvragers een donatie te regelen. Donateurs ontvangen van het aanvragende gezin alleen de naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer. Donateur en aanvragend gezin blijven daardoor anoniem voor elkaar. Maar de donateur weet wel dat deze een gezin in financiële nood met de donatie rechtstreeks heeft kunnen helpen.

Groet, Julian Wassink

Winteractie hulpverlenende organisaties Zeist

De inloophuizen van Kerk & Samenleving, de Voedselbank Zeist en Stichting Leerkansen Zeist organiseren een Winteractie. Zij merken dat de nood onder hun klanten flink is gestegen. Om die reden zijn zij een inzamelingsactie begonnen. Meer informatie over deze actie is hier te vinden: https://www.voedselbankzeist.nl/actueel

Gebedspunten

Bidden voor inwoners die bezorgd zijn
Bidden voor jongeren in de knel
Bidden voor stille armoede
Bidden voor lokale politiek
Bidden voor wereldvrede

Danken voor onze ouderenzorg
Danken inwoners die willen delen
Danken vele sociale hulporganisaties
Danken voor kerken die hulp en troost bieden
Danken voor de mooie natuur

Activiteitenagenda

Maandag 9 januari 2023: Nieuwjaarsfeest Gemeente Zeist
Dinsdag 1 februari 2023: Thema-avond dieren in de gemeente Zeist
Woensdag 15 maart 2023:
 Provinciale Staten verkiezingen

Vrijdag 14 april 2023: Algemene Ledenvergadering

Woensdag 28 juni 2023: Zomerontmoeting barbecue

Volg jij de ChristenUnie Zeist via Social Media?

De ChristenUnie Zeist is actief op meerdere Social Media kanalen.
Met een kort actueel berichtje kun je wekelijks zien wat we doen of wat ons bezig houdt.

Ook op die manier kun je betrokken zijn bij ons werk.
Met liken en delen geef je ons een boost. Volg ons en reageer gerust!