Van installatie naar première

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 12 april 2022 om 15:45

Van installatie naar première

Veel indrukken voor een beginnend raadslid. Installatie, bezoek op het Provinciehuis maar ook een heuse première bij Figi. 11 april was het zover.

Een feestelijke outfit aan en bij aankomst bij Figi stond de fotograaf speciaal voor mij klaar. Oké…….ook dat hoort erbij. Wouter is al van de partij. Met een heerlijke cappuccino schuif ik aan een statafel waar een meneer zijn koffietje net op heeft. Hij is werkelijk geïnteresseerd in deze avond. Komt van buiten Zeist en vindt dat de gemeente een mooie stap heeft gezet met de Inwoners Advies Commisie (IAC) . Ook is hij van mening dat de bekende documantairemaker Frans Bromet dat op een uitstekende eigen wijze doet.

Hoe zit het ook al weer met de IAC? Bij de gemeentebegroting van 2022 waren de uitgaven wat te groot. Er zijn 150 inwoners gevraagd mee te denken hoe we toch op een gezonde begroting uit konden komen. En zo is de Inwoners Advies Commissie tot stand gekomen. Zij hebben in 3 maanden met elkaar allerlei ideeën uitgewerkt. 40 van de 62 voorstellen zijn overgenomen door de gemeenteraad. Frans Bromet heeft er een documentaire van gemaakt.

Vandaar de première vanavond. In een feestelijke jurk wordt de avond geleid door Elisabeth van den Hoogen. De burgemeester vertelt dat hij wel wat zenuwachtig is maar vooral trots. Trots op onze democratie. Vanuit de gemeente is Suzanne projectleider geweest. Zij vertelt ons over het proces. Een 30 jarige inwoonster was lid van de IAC. Zij voelde zich duidelijk meer betrokken door haar deelname. Roel van Nieuwstad doet verslag als raadslid. Tot in Zeeland heeft hij deze vorm van burgerraad gepromoot.

En dan het moment suprême. De film gaat beginnen. Informatief en overzichtelijk. Maar de nuchtere manier van interviewen geeft ook een vleugje humor. De inwoners die een bijdrage hebben geleverd worden in een waardevolle eigenheid weergegeven. Het gesprekje met Frans na het vertonen van de film kenmerkt deze docu. Minimalistisch, nuchter en met niet al te veel woorden geeft hij nog wat toelichting. De burgemeester bewondert het resultaat omdat inwoners zo uniek zijn weergegeven. “Het lijkt soms of we door een kopieerapparaat zijn gehaald.” Nou, dit soort uitspraken passen mij wel. Verschillende bezoekers in de zaal worden uitgedaagd te vertellen hoe zij het hebben ervaren. Mooie reacties. Bewoners zijn toch met regelmaat anders tegen plannen en processen aan gaan kijken. Het is vaak complexer dan je dacht. Men vond het bijzonder om de ervaringen en ideeën  van een andere bewoner te horen. Samen zoeken naar oplossingen. Het wordt heel stil in de zaal als een deelneemster vertelt hoe haar kracht en haar kwetsbaarheid zichtbaar zijn geworden in haar bijdrage.

Er zijn ook verbeterpunten. Dit proces is binnen een te korte tijd gerealiseerd. Meer tijd was fijner geweest voor bewoners en ambtenaren. De druk was hier en daar groot voor ambtenaren. Daarnaast is het breed uitgerold. Wellicht is het voor een volgende keer net zo effectief om in te zomen in minder onderwerpen. Door de corona hebben de vergaderingen online plaats gevonden. Meer fysiek zou bevorderlijk zijn. Vanavond blijkt dat leden van de IAC het zeer prettig vinden elkaar fysiek te ontmoeten.

Tijdens de borrel ontmoeten we nog enkele bewoners die onderdeel zijn geweest van de IAC. Ze kijken zeer positief terug en zouden nog graag een keer deel nemen. Het heeft inwoners positief actief gemaakt. Niet alle 150 deelnemers waren aanwezig. Zouden de ervaringen van hen ook zo positief geweest zijn ? We horen dat graag.