De bijdrage van Julian Wassink tijdens de begroting 2023.

20221018_164018.jpg
Portret Julian
Door Julian Wassink op 18 oktober 2022 om 16:51

De bijdrage van Julian Wassink tijdens de begroting 2023.

Christelijk-sociaal, met hart voor de kwetsbaren in de samenleving, met oog voor groen en milieu en gericht op constructieve samenwerking. Dat is de ChristenUnie-SGP in Zeist. Zo lezen wij deze begroting voor 2023 waar we vandaag over spreken en zo wegen wij de verschillende keuzes die gemaakt worden voor het komende jaar.

We merken in deze tijd dat de visie van medemenselijkheid en omzien naar elkaar, extra belangrijk is. Europa leeft in oorlog. We ontmoeten op straat de Oekraïners die de oorlog zijn ontvlucht en we zien Nederlanders die moeite hebben met het betalen van hun rekeningen door de stijgende prijzen. Het is goed om te zien dat het college in de afgelopen weken heeft laten zien welke inspanningen zij doet om er voor die mensen te zijn. Om regelingen onder de aandacht te brengen die mensen tegemoet komen in deze tijd. En binnen die regelingen maatwerk te bieden waar nodig. Met de begroting die nu voor ons ligt, doen we ook al een uitspraak als raad hoe het college daar volgend jaar financieel verder uitvoering aan mag geven.

Geld is niet de enige manier om elkaar te steunen in deze tijd. Relaties in de samenleving tussen mensen, binnen gezinnen, in jongerengroepen, onder ouderen, op het werk, bij de sportclub, zijn van cruciaal belang. Al die relaties maken de samenleving. Die houden ons overeind als het moeilijk wordt. We kunnen het vandaag dus tot achter de komma hebben euro’s en budgetten. Dat is goed. Maar er is veel meer dan dat. En de realiteit is ook dat wij als gemeente het leven niet voor iedereen kunnen maken. Dus we doen met elkaar ons best en we maken goede plannen, maar er is meer buiten onze invloed als gemeenteraad.

In het uitvoeringsprogramma dat de afgelopen maanden is gemaakt, staat genoeg ambitie om ons de komende jaren in vast te bijten. Het samen met onze inwoners verduurzamen van woningen en bedrijfspanden. Zodat iedereen er warmpjes bijzit én we natuur en milieu beschermen, is er daar één van. We zien op pagina 5 van het uitvoeringsprogramma dat er onderzoek gedaan wordt naar het invoeren van de Zeist-pas naar het voorbeeld van de U- pas uit Utrecht. Dit stelt mensen in staat regie over hun leven te nemen en het tegoed dat op die pas staat, zelf uit te geven. Ziet het college mogelijkheden om deze Zeist-pas ook te gebruiken voor duurzaamheidsmaatregelen? Zou dit in het onderzoek kunnen worden meegenomen? En zo niet, kan het college laten zien waar zij investeert in het komende jaar om verduurzaming een extra boost te geven? We hebben een ambitie en willen die graag naar voren halen, gezien de uitdagingen die er zijn. Dit is een belangrijk onderwerp, ook juist voor de kwetsbaren in de samenleving waar wij ons graag voor willen inzetten.

Met het uitstellen van de omgevingswet ontstaat er lucht om ons nog beter voor te bereiden op de definitieve invoering. Ik heb de indruk dat Zeist zich gedegen heeft voorbereid, dat er verstandige mensen bezig zijn om de juiste dingen te doen. Ik hoor graag van het college wat de uitstel met een halfjaar oplevert voor Zeist. Is het een welkome boodschap, of zitten er nu mensen te balen, omdat we eigenlijk wel van start wilden gaan?

De septembercirculaire kwam deze week bij ons binnen. Dit is een brief die we krijgen vanuit Den Haag over hoeveel geld wij krijgen van het rijk in 2023 en de jaren er na. Voor Zeist levert dit enkele miljoenen per jaar op in de komende jaren. Dat is een heel hoopgevend bericht. Tegelijkertijd moeten we er voor waken dat we ons nu rijk rekenen. Met de gestegen prijzen en ook de nieuwe gascontracten die de gemeente wellicht moet afsluiten in de komende tijd, zijn we dat geld zo weer kwijt. Toch is extra geld voor de inwoners van Zeist goed nieuws. Ik ben benieuwd om van het college te horen wat zij denkt te doen met dit
geld.

Na een ‘Beleidsarme kadernota’ in dit voorjaar, naar nu een begroting en een uitvoeringsprogramma vol met beleid, waar wij als fractie enthousiast over zijn. Het nieuwe college, en vandaag bij de begroting met name natuurlijk onze nieuwe wethouder financiën, zit er lekker in en dat biedt vertrouwen voor de toekomst. We willen het college succes wensen met de verdere uitvoering in de komende maanden en het komende jaar In het vertrouwen dat God met ons is, bij al het werk dat wordt verzet door het college, de ambtenaren, door ons als raad ten dienste van onze inwoners. Zodat we een licht kunnen zijn voor de mensen om ons heen.