Een luistertour door de samenleving van Zeist

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 27 oktober 2022 om 21:20

Een luistertour door de samenleving van Zeist

We hebben een mooie taak. Luisteren naar wat er speelt. Soms verhalen van dankbaarheid, een andere keer van zorg. Wat een zegen dat ze ons worden toevertrouwd. Bij sommige gesprekken flitsten de oplossingen door je hoofd en weten we het samen te regelen. Maar veelal weten we ook dat het complex is en zoeken we naar puzzelstukjes om te komen tot een zichtbare lijn. Boeiend om naar te luisteren. Ben jij bekend met organisaties of inwoners die ons bezoek op prijs stellen? Laat het ons weten. Lees hier waar we allemaal zijn geweest.

* 17 september. World Cleanup Day. Samen met andere leden van de ChristenUnie hebben we afval opgeruimd in de straten van Zeist. Onderweg spreken
we inwoners over hun zorgen en dragen we bij aan een schonere leefomgeving.

*20 september was het eerste wijkwerkbezoek georganiseerd door de gemeente. Julian en Annet waren te gast bij het Leger des Heils. Een mooie organisatie die we een warm hart toedragen. Bijzonder hoe zij hun dagelijkse inloop organiseren voor mensen die daar naar uit kijken. Op deze avond waren meerdere organisaties rond het centrum van Zeist aanwezig.  Een afvaardiging van de Oeigoerse gemeenschap, de Oude Begraafplaats, de Skaters van Blikkenburg, Kunstenhuis IDEA en bewonersinitiatief De Heuvel. We hebben hun verhalen en knelpunten gehoord. Met een aantal punten zijn we al concreet aan het werk. We kijken uit naar het volgende wijkwerkbezoek.

* 30 september hebben we nieuwe inwoners van Zeist welkom geheten vanuit het gemeentehuis. Burgemeester, wethouders en verschillende raadsleden waren aanwezig. Vanuit andere landen en allerlei streken uit ons eigen land komen mensen met veel plezier naar Zeist. Het wonen in het groen wordt veel genoemd als aantrekkelijke factor. Verschillende burgers hebben we gesproken. We wensen ze allemaal veel geluk in onze gemeente.

*7 oktober. Bijpraat uurtje bij Schuldhulpmaatjes Zeist. Wat een mooie stichting. Juist nu de zorgen zo groot zijn voor armoede onder onze inwoners mogen we dankbaar zijn voor Schuldhulpmaatjes. We zijn bijgepraat over de vele hulpverzoeken en de nieuwe vrijwilligers. Ze worden eerst goed getraind. We zijn blij met de inzet van de RSD en vele andere organisaties. Ook goed te horen dat ze allemaal samenwerken om zo de zorg voor elkaar te regelen. Hier de site van SHZ en een video vanuit SlotstadTV waar een inwoner zijn ervaring deelt.

*17 oktober. Onze felicitaties gebracht aan Vredenoordtin Huis ter Heide. Ze bestaan 70 jaar. Na eerst wat gebabbeld te hebben met bewoners van het zorgcentrum een kop koffie gedronken met de bestuurder Berry Quack. De wensboom heeft vele bewoners veel plezier gedaan. Er zijn voldoende plannen. De zorg wordt geoptimaliseerd en de sfeer konden we proeven. Die was warm en goed. Waardig ouder worden daar is plaats voor in de gemeente Zeist.

*29 oktober. Werkbezoek aan de Dwarsweg, waar plannen worden gemaakt voor het bouwen van zorgwoningen op de plek van het voormalige Hoogvlietpand.
We spraken met bezorgde inwoners over hoe we inwoners kunnen betrekken, hoe we beter kunnen omgaan met parkeerproblemen en hoe transparantie in het ontwikkeltraject leidt tot meer begrip over en weer.

Binnenkort aan tafel bij de Amandelhof. Zij hebben hun 60-jarig bestaan gevierd. En op de koffie bij Linda Otterman van Samen Op Lopen. Deze ras echte onderneemster heeft haar 500 ste koppeling gerealiseerd. Benieuwd.