Inzet ChristenUnie en SGP voor kleine scholen succesvol

schooltassenzaterdag 01 februari 2014 15:08

We zijn heel trots en blij dat we door de inzet van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie en de SGP kunnen melden dat met het Kabinet is afgesproken dat de kleine scholentoeslag blijft behouden. Dit is goed nieuws voor bijvoorbeeld de Pirapoleon in Austerlitz.

Door het behoud van de kleinescholentoeslag (vanaf 2016) blijven scholen met minder dan 145 leerlingen een financiële tegemoetkoming ontvangen. Het gaat om meer dan 2300 basisscholen. Mocht een schoolbestuur desondanks een vestiging vrijwillig sluiten, dan blijft de toeslag beschikbaar voor samenwerking in de regio. Hierdoor is ook de ‘perverse prikkel’ weggenomen, omdat het sluiten van een vestiging in de huidige situatie betekent dat het schoolbestuur de toeslag kwijtraakt. De keuze voor het wel of niet sluiten van een school en het wel of niet samenwerken in de regio ligt straks bij de (autonome) schoolbesturen.

Het is belangrijk dat goed functionerende kleine scholen gewoon in stand kunnen blijven. Tegelijkertijd is het belangrijk dat er goed basisonderwijs dichtbij huis blijft bestaan. Voor ouders moet het mogelijk blijven om te kunnen kiezen, bijvoorbeeld tussen een openbare of christelijke school in de buurt.

Wat hebben we ChristenUnie-breed gedaan op dit onderwerp de afgelopen tijd?
De Onderwijsraad heeft vorig jaar februari een rapport gepresenteerd waarin zij voorstelde de opheffingsnorm van basisscholen te verhogen van 23 naar 100 leerlingen. Uitvoering van dit advies zou op dat moment betekenen dat het bestaansrecht van 1311 van de 6875 scholen op de tocht stond. Als ChristenUnie maken we ons sterk voor het behoud van kleine scholen. Deze maatregel zou immers betekenen dat in veel dorpen en kleine kernen veel scholen of zelfs alle scholen moeten sluiten. Dit heeft enorme gevolgen voor de leefbaarheid van met name (krimp)gebieden. Ook de bereikbaarheid van het bijzonder onderwijs komt hiermee in gevaar. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Randstad, waar veel kleine scholen van specifieke richtingen zijn. De ‘laatste school van de richting’ in een regio is heel belangrijk voor een pluriform onderwijsaanbod.

Als ChristenUnie zijn we vervolgens de barricaden opgegaan voor de kleine scholen. De Tweede Kamerfractie heeft een hoorzitting over dit onderwerp georganisserd, evenals een aantal Statenfracties. Dit heeft uiteindelijk tot dit mooie succes geleid.

Reacties op 'Inzet ChristenUnie en SGP voor kleine scholen succesvol'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2014 > februari