De voors en tegens de agenda Meedoen

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 8 november 2023 om 13:36

De voors en tegens de agenda Meedoen

Na het zomerreces lag de agenda Meedoen voor. De ChristenUnie-SGP kon zich hier niet in vinden. Het is belangrijk dat iedereen mee telt en mee kan doen. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Je bent waardevol. Ook in deze agenda is het van belang dat iedere groep gelijk behandeld wordt. Op de vergadering van 7 november hebben we met een aangenomen amendement van ChristenUnie-SGP het college verzocht de agenda ruimer te maken. Met brede steun van de raad.

In september hebben we een blog geschreven over de agenda Meedoen. Die kunt u hieronder lezen. Maar nu eerst de update n.a.v. de vergadering van 7 november.

Nadat het college het eerste voorstel betreft de agenda Meedoen had ingetrokken lag ons in oktober het tweede voorstel voor. Hierin zagen we dat er in toelichtingen en inleidingen de diversiteit wat breder was getrokken. Een goede correctie. Maar in de agenda zelf waren veelal de acties vanuit de Regenboogagenda overgenomen. De programma`s voor deze groep zijn belangrijk maar ook eenvoudig te verbreden. Waarom zou je in gesprek gaan met de politie, de zorg en de sport over de discriminatie van de LHTBIQ alleen? En waarom hebben we geen programma`s tegen discriminatie als het om huidskleur gaat? Gendergelijkheid vooral op de werkvloer? Onze inzet in deze agenda is steeds geweest....zo breed mogelijk, zo ruim mogelijk en zo gelijk mogelijk. Dan doen we recht aan artikel 1.

Daarnaast stond er in de agenda dat scholen het aanbod van COC lesmateriaal moeten gebruiken in 2025. Het is goed dat er op scholen ruim aandacht is voor alle vormen van discriminatie en uitsluiting. We zijn gelijkwaardig en dienen elkaar te respecteren. Maar van een verplichting van lesmateriaal kan geen sprake zijn. Met dit amendement hebben we het college meegegeven dat we in kunnen stemmen met "het stimuleren van". Vrijheid van onderwijs is een belangrijk recht voor de ChristenUnie-SGP.

Voor al deze punten hebben we een amendement ingediend om tot een bredere agenda te komen. Met succes. Deze is aangenomen met de steun van bijna allle partijen.

Al met al zijn we heel erg tevreden met de agenda MeeDoen zoals deze er nu ligt. Aandacht voor meerdere groepen die te maken hebben met discriminatie, geweld en uitsluiting. En een hele mooie inclusie agenda. Zo veel mogelijk drempels weg. Aandacht voor openbare toiletten, digitale toegankelijkheid. Extra aandacht voor zichtbare en onzichtbare beperkingen.

Tijdens de besprekingen rond deze agenda werd ook duidelijk, deze agenda is nooit klaar. Of er zijn actuele ontwikkelingen zoals nu bv in het Midden Oosten waarbij het antisemitisme en de islamofobie enorm stijgen of we zien drempels over het hoofd. Daarom ook aan u de oproep, geef het aan ons door. Het is voor de fractie een belangrijk thema. Iedereen telt mee. Laat van je horen!

Eerste blog rond de agenda Meedoen.

Het is belangrijk dat iedereen mee telt en mee kan doen. Dat geldt ook voor inwoners die kwetsbaarder zijn. Of inwoners die wat extra’s nodig hebben om mee te kunnen komen op school of op de arbeidsmarkt. En voor inwoners die anders zijn in doen en laten. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Je bent waardevol. Ook in deze agenda is het van belang dat iedere groep gelijk behandeld wordt.

In art. 1 van de Grondwet staat: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

Vanuit ons geloof zijn we ervan overtuigd dat een ieder mens uniek gemaakt is door God. Kostbaar in Zijn ogen. Daarnaast zijn we gelijkwaardig. Onze opdracht om af te zien van jezelf, op te zien naar Christus en om te zien naar elkaar kan ons niet anders dan een dienstbare houding geven. Dienstbaar omdat we elkaars gelijke zijn. Dit is de basis wat betreft de inbreng van  de ChristenUnie-SGP bij de behandeling van de agenda Meedoen 2023-2026.

Na het zomerreces was de bespreking gepland voor deze agenda. Een belangrijke agenda. Dat een ieder mens waardevol is, mee kan doen, lief mag hebben, vrij kan spreken vanuit het geloof of zijn of haar mening is een groot goed. Wij willen dat alle inwoners van Zeist kunnen meedoen. In het coalitieakkoord 2022-2026 staat hierover: “we realiseren een ‘iedereen telt mee maatschappij Zeist’ waarbinnen iedere persoon met welke afkomst, geaardheid, gender, bekwaamheid, religie of kenmerk dan ook, zich veilig en geaccepteerd voelt.”

Het college had ervoor gekozen om de inclusieagenda en de regenboogagenda samen te voegen. Een goede stap daar een ieder voorstander is van integrale benadering van beleid. Maar het raadsvoorstel met de bijbehorende agenda waren zeker niet compleet. De LHTBIQ gemeenschap werd 18 maal genoemd. Allerlei speciale programma`s voor het onderwijs om de discriminatie voor deze groep te bestrijden. Een programma om roze en blauw bij de politie onder de aandacht te brengen en de ouderen in tehuizen bewust te maken van discriminatie voor de LHTBIQ. Trouwens “oud roze” noemen we dat. Nu hebben we niets tegen het bestrijden van discriminatie voor de LHTBIQ gemeenschap, in tegendeel. Deze groep verdient onze bescherming tegen geweld en uitsluiting. Maar deze bescherming verdient ieder mens of groep als dat nodig is. Waarom benoemen we dan een bepaalde groep 18 maal en andere groepen helemaal niet?

30 juni was er de eerste bijeenkomst slavernijverleden op het gemeentehuis. Zeer indrukwekkend. Dr. Jurrenne Hooi, geboren op Curaçao, vertelde dat ze nog iedere morgen als ze in de spiegel kijkt haar donkere huid ziet. Dat gelijke kansen voor mensen met een donkere huid een strijd is. Je studie, je baan en nog veel meer. Begin september was het 60 jaar geleden dat Martin Luther King zijn bekende preek hield met “I have a dream.” Hij droomde ervan dat zonen van slaven met zonen van slavenhandelaren gebroederlijk aan één tafel zaten. Het moest vanzelfsprekend zijn dat we allen gelijkwaardig geschapen zijn. 60 jaar geleden. Onze fractie heeft de discriminatiecijfers opgevraagd. Discriminatie op huidskleur staat al jaren bovenaan. Ook vorig jaar. Maar waarom hebben we daar dan geen speciale programma voor? Net als voor de LHTBIQ? Zebrapaden? Wellicht zwart witte? Het is ook een groep genoemd in art 1. En zo zijn er nog vele andere groepen te benoemen. Discriminatie op geloof komt steeds vaker voor. Vooral bij Joden en Moslims. Een zo breed mogelijke Meedoen agenda die uitgaat van art 1 is waar de ChristenUnie-SGP voor staat. Zodra je één groep zo vaak benoemd is er dan nog wel sprake van gelijke behandeling?

Voor de Ronde Tafel hebben we ons standpunt geventileerd bij andere partijen en gepolst waar zij stonden in deze Agenda.Tijdens de Ronde Tafel bleek dat de overgrote meerderheid het eens was met ons uitgangspunt. Deze agenda moet breder getrokken worden zodat we recht doen aan een ieder die te maken heeft met discriminatie. Ieder mens telt en er is ruimte in Zeist voor verschillen. Op verzoek van de raad trok de wethouder het voorstel in en gaf ze aan met een ander voorstel te komen. Deze Ronde tafel werd met goud onderstreept door drie insprekers. Hun waardevolle input zal de wethouder ook meenemen. We danken de wethouder voor haar constructieve houding en we kijken uit naar het volgende raadsvoorstel agenda Meedoen. Ons standpunt is haar wel duidelijk. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.